Ayah..

Aku baru sahaja kehilangan superhero aku. Ayah meninggalkan aku, mak dan adik adik tanggal 13 Febuari 2013 akibat kemalangan jalanraya.

Terus terang aku katakan baki tangis dalam diri aku ini masih ada lagi. Aku tahan sehingga hari ini supaya aku kelihatan kuat di hadapan mak dan adik adik. Mak sangat memerlukan aku sekarang ini. Adik adik juga begitu, jadi aku perlu kuat.

Sebenarnya ingin aku menangis sepuas puas nya tetapi rasa tiada tempat untuk melepaskan semua nya.

Ayah…

“Along, pergi belajar jangan jadi ayam jantan makin besar makin mendabik dada, ikut resmi padi makin berisi dia tunduk merendah diri”

Itu pesan ayah bila menghantar aku belajar dulu. Sentiasa aku semat di dalam hati, segala kata nasihat, segala teguran. Ayah kini tiada untuk menegur dan menasihat aku.

Teringat aku masa kecil dulu, ayah begitu garang dalam mendidik aku. Pernah sekali aku ponteng kelas mengaji, tahu tahu ayah dah duduk di ruang tamu dengan mukadam dan pedang plastik aku ditangan. Dengan suara mengeletar aku membaca Al Fatihah, tiba tiba satu libasan pedang plastik mengenai badan aku. Waktu tu aku cukup takut dengan ketegasan ayah. Pernah juga aku sembunyi didalam tangki air rumah semata mata tidak mahu di rotan ayah. Salah aku juga buat adik aku menangis. Sepandai pandai aku sembunyi akhir nya aku di tangkap dan di ikat di pokok mangga. Tergelak rasanya mengenangkan waktu itu, malu dan sakit itu pasti.

Bila besar ini ayah dah kurang kegarangan nya, mungkin juga faktor usia. Ayah lebih banyak diam dan memerhati aku dan adik adik. Kalau ada yang tidak kena di hati nya, ayah akan panggil aku duduk berbincang dan memberi teguran nasihat.

Ayah juga banyak berpesan pada aku, rupanya pesanan ayah adalah pesanan terakhir untuk aku menjaga mak dan adik adik. Sebenarnya aku terasa rindu untuk bersalaman dengan ayah.

Ayah…selamat jalan dan tenang bersemadi di sana. Along sentiasa doakan ayah. Al Fatihah…

0 comments: