….chicken sup for me….

hehehe…moh jiwa jiwa skit arini….arereer….last week ago si dia dtg kesini cuti…so planning berjalan n bercuti sama….so aku pun amik cuti about seminggu…hohoho…cuti ngn org tersyg…aje…sonok2…yg paling sonok nye…aku request si dia masak…hohoh….sup ayam!!!!….

resepi dan bahan2 memasak….

ofcoz la ayam kene ade….mase aku beli ayam kat tasco…agak mahal…sebb ayam dia besar…ceh!!…ingat besar sbb byk daging tapi besar sebb byk lemak…so kengkawan…kalo bli ayam…xmo cari besar2 ekk…kecik2 sudah…besar…lemak aje yg byk…silap beli lak aritue…hehe…satu lagi…pagi2 je diorg leh potong..petang2 xmo potong..dem!…malas nye pemalas…

rempah ratus…mcm itu ini…errkk..daun tue….daun ni…errkk??…aku pun tak tau ape si dia beli…yg aku tau…rempah ratus laa…hahahaha….

bawang…bawang putih….halia….

gula….garam….lada sulah….

cara2 memasak….

mula2 panas kan periuk ngn minyak sedkit…..potong bawang halus2…dan goreng….aku tanye si dia…ape sai goreng bwg?…..nak wat bawang goreng la abg oii!!…haha..adess…ni la aku…yg tak penah masuk dapur masuk ke dapur….agak kelam kabut jgk la sebenarnye bila aku ade kat sane….sbb aku kelam…hahahaha….

pastu….angkat balik bawang yg telah di goreng tue tuk last toping last sekali….amik bawang, halia, bawang putih dan ape lagi dlm tue aku lupe yg telah di blend masuk ke dalam tuk di tumis….peh!!…bau tumisan tue menyebabkan aku bersin beberapa kali…tapi sedapp!!…opppss…jap jap…sebelum masuk bahan blend tue…tumis kan bawang dengan rempah ratus tue…hehe…dah rase cukup baek…baru masuk bahan blend….ok ok…(aku tak leh jadi chef ni)…

bila aroma tumis tue da naik…amik ayam yg telah dipotong 16, 15 atau 50 pun boleh…haha….masuk ke dalam periuk….tunggu sehingga ayam mengeluarkan pati….mase tue…leh la letak garam ke…gula ke jika tak cukup rase…errkk?..betul ke?….rase betul la step ni…haha….

tunggu punye tunggu….aku pun p beli air soya tuk di buat minuman….so step pastue aku tak tau….tapi aku tanye si dia…dia ckp…pastu bila dah kuar pati ayam tue…tambah air….masak kembali…selesai…masuk kan bawang yg di goreng tue…dan daun bawang….jeng jeng…siap!!…

rupe2 nye ayah aku yg sental dulu…yg best nye…siap tambah nasik dua kali tuee…hhoho…for ur info…my dad ni x penah mkn byk…paling byk pun mesti sepinggan nasik..itu pun nasik dlm tue separuh jee…tapi kali ni…dua kali…wow…mmg sedap!!…

aku plak…tanpa lengah….terus ke dapur….itadakimasu!!!…..peh!!!!….sedap sungguh!!…huhu…jd tercapai jgk la hajat aku nak merase masakan si dia…hehe…thanks sbb make my wish came true…tuk si dia…saya bg awak 10 bintang!!!…hahaha….

nota geli geleman: tak sabar nak kawin!!!……

3 comments:

Reine Des Coeurs said...

hehehe.. ur welcome.. nnt kiter try wat yg lain plak ek.. hehehe

spy korang said...

pndai ke ko msk dib-an0n yg c0mel

Reine Des Coeurs said...

hahaha.. ayuIlani, pndai tu takla.. ckupla wat cik famy kenyang and xdiarea.. haha