Aku, si dia dan zoo

 

Cerpen: Aku, si dia dan zoo

Berjalan di zoo memang memenatkan. Apa tah lagi jika berjalan di dalam waktu matahari sedang garang tegak di atas kepala akan tetapi dengan si dia, aku tidak kisah sama sekali. Ya, makin lama aku berjalan dengan si dia makin itu hati aku sangat terpaut kepada si dia. Mungkin si dia tidak sedar, aku selalu memerhati wajah dan memerhati gelagat yang kadang kala membuat aku tersenyum riang.

“Awak! Buaya!” sambil si dia menunding jari ke hadapan.

“Mana-mana?” aku seperti budak kecil yang berumur 8 tahun terkinja-kinja melihat buaya.

Memang sangat besar buaya yang ditunjukkan. Aku pula walau memegang kemera akan tetapi disebabkan asik melihat buaya terlupa untuk mengambil gambar.

Tiba-tiba terdengar satu suara ngauman yang sangat kuat kedengaran dari hujung sana.

“AAuuuummmm!”

“Harimau!” aku meneka

“Singa la awak” dia pula meneka

“Harimau”

“Singa”

Permainan teka meneka pula kami langsungkan di tepi kurungan harimau kumbang yang sedang terbaring merehatkan diri kerana kepanasan. Aku meneka ngauman itu ngauman harimau. Si dia pula meneka singa. Sambil meneka kami terus menuju ke tempat bunyi ngauman itu. Tersenyum sebentar aku kerana tekaan aku salah. Belum sampai ke tempat itu aku sudah mengetahui tekaan aku salah kerana ada papan tanda tertera perkataan singa. Si dia mula menunjukkan satu senyuman.

“Haaa! Singa kan awk, saya dah bagitau awak je yang nak cakap rimau”

“Baek! Awak betul”

“Hahaha! like like” si dia keriangan sambil berjalan menuju ke kurungan haiwan yang lain.

Aku pula puas, puas kerana dapat memberi satu kegembiraan pada si dia. Walau sedikit tetapi berbaloi-baloi. Pengembaraan kami bermula lagi, mencari taman rama-rama. Sudah separuh zoo kami mengembara papan tanda taman rama-rama satu pun tak ditemui. Kaki mula menunjukan tanda-tanda keletihan dan kepenatan. Si dia juga aku lihat kepenatan akibat diserang kepanasan dan perjalanan di dalam zoo yang agak mencabar.

“Nampak nya taman rama-rama kita ni melarikan diri kot” aku cuba membuat lawak

“Heheh! Awak ni, cuba tanya kat kaunter tu” si dia membuat cadangan

Aku terus bertanyakan dan jawapan yang agak mengecewakan kerana kami sebenarnya terlepas jauh dari taman rama-rama tersebut. Lokasi di sebelah kadang harimau. Adus! mungkin asik mahu meneka harimau atau singa tadi menyebabkan masing-masing terlepas pandang. Disebabkan masing-masing letih, kami pun membuat keputusan untuk keluar dan pergi menjamu selera kerana perjalanan di dalam zoo membuat perut masing-masing lapa.

6 comments:

ankeljonni said...

huhuhu... romantis...


jalan tu jalan jugak.... 15k jgn lupa ek... huhuhu...

MOnSter KEkhai said...

wow!...15k...ahakz!!...kerja kuat...

msrushas said...

saya mahu 20K...amacam...hahahhahahaha :P:P:P

Miss b said...

date kt zoo?

ok.

ok.

ok.



korang mmg comel.

MOnSter KEkhai said...

huhu...comel pade perut...like like...huhu

Reine Des Coeurs said...

kan syg da kater singa.. abg xcaya.. nasib bek xda dinasor.. kekeke...