Menerima seadanya…..

 

Aku baru lepas membaca satu blog rakan…rakan jauh tapi agak rapat dengan aku…cuma kebelakangan ini dia tak ceria…jadi aku terus ke blog…rupa2nya ade krisis rumah tangga yang menyebabkan die bermuram durja…rakan aku ni seorang wanita…

umm…pendapat aku every gurl in this world bila ade boypren or husband….mereka kalo leh mahu bermanje dan meluahkan kasih syg mereka pada hubby mereka….ade ke yg ade boypren takmo berkasih syg??….arerere….aku bukan la expert dlm hal hal bercinta ni…cuma selama hidup di bumi Allah ni…setiap perhubungan antara lelaki dan perempuan kene ada sifat memahami, tolak ansur, menerima seadanya, berkorban dan yang penting kasih sayang la…kalo takde kasih sayang…ape yg aku sebut di atas tue akan langsung hilang….

memahami…yup…aku sebagai lelaki…kini ada si dia….alhamdulillah si dia sgt memahami tangungjawab aku di sini….memahami ape yang aku ada dan apa yang aku tiada…memahami kekurangan aku…dan paling penting memahami perasaan aku…aku juga begitu…..perlu memahami si dia…jika si dia sibuk dgn tugasan….tak perlu la memaksa si dia sms atau call…jika si dia kepenatan…beri si dia semangat…

tolak ansur dan berkorban….bukan la berkorban suruh sembelih lembu atau kambeng…arerer…berkorban bg aku…dari segi masa…perasaan…wang hengget…dan ape2 yg boleh dikorban kan….arerere….yela..kadang2 kite akan terjumpe situasi yang mane kite dan si dia mahukan sesuatu….bg aku kalau perkare yg aku perlukan itu leh ditangguh…aku dulukan perkara si dia…selepas itu baru la aku selesaikan hal yg aku tangguh kan tue…kadang2 kite tak leh nak pentingkan diri semata-mata….penting diri umpama kite takde org lain disisi kite…cuma kite je dlm dunia ni…kalo korang rase camtue…jgn duk kat bumi..p duduk planet pluto…arerer…

menerima seadanya….dulu aku pernah berkawan ngn sorang gurl ni…pada mulanye die ok…cume aku lihat bile aku kuar ngn die…die agak mencover2 dan selalu menjarak kan diri die pada aku…aku ingat ketiak aku bau masam ke…arere…rupe2nye die malu kuar ngn aku sbb aku ade perkataan buncit di perut…yes!…abg boncit….hehhe…die malu sbb aku gemuk…adess…hina sungguh rasenye pada waktu tue…jd aku amik keputusan utk undur diri..bia la die mencari lelaki yg ade six pack die perut nyaa…hahaa…..jadi kalo ingin bercinta…terima la org di sisi kite dgn seadanya…sbb bile kite menerima…org itu akan sendiri perbaiki kelemahan yg ade pada nya…dan kite hendaklah sekali membantu sbb dgn itu kite juga membantu diri kite supaya lebih dan lebih syg pada dia….betui ke?…betui la tue aku rase…hahaa….

kasih dan sayang….the most important resepi dlm sesuatu perhubungan…yup yup yup…tanpa nya…tak kan ade rase bahgia…happi…syukur….dan segala2 perasaan yg baik…yela..kalo kite dah xde rase syg…cam ner kite nak syg org tue kan kan kan….kalo takde perasaan kasih..mcm mane nak berkasih ngn org tue…so kasih sayang sgt2 la perlu…sbb itu permulaan dlm perhubungan….dari sayang timbullah kasih….dari kasih timbul lah cinta….dari cinta timbul la segala2 nya….hehee..adess…jiwa2 lak ayat aku ni….

last sekali…ingat pada yang Esa…selalu berdoa…selalu bersyukur…sbb tanpa keredhaan dari Allah…hidup kite langsung tiada berkat…sentiasa dekat pada Nya…bile kite dekat pada Nya…kite akan menjadi org yang tenang…orang yang bertimbangrase…orang yang penuh dengan tanggungjawab….bak kate ustaz aku mase sekolah dulu… “kalo kite lupa Allah…Allah tak rugi apa-apa…tapi jgn lah Allah melupakan kita…sbb kite akan sgt2 sensara…tiada rahmat..tiada rezeki….tiada apa-apa dari Nya”…..jadi renung-renungkan lah dan selamat beramal…^_^….

2 comments:

Miss b said...

perot boypren gua ala ala seksey jugak ah. (muncit)

tapi gua suka.

sbb nanti xde ah pompuan len nk rebut die ngan gua.

haha. ok x?

MOnSter KEkhai said...

haha...sempoi!!....