panik!!!

"Along!!!..cepat bwk ayah p hospital.....ayah sesak nafas!!!" mak meluru ke bilik aku....haaa!!...Ya Allah...dgn segera aku meluru amik baju n seluar...angah sedia menghulurkan kunci kereta kat aku....aku melilau mencari ayah...rupenye ayah dah ade pintu depan sambil mengurut2 dada...aku panik seketika melihat keadaan ayah yg sukar benafas...setiap tarikan nafas nya berbunyi nyaring...dgn pantas aku start enjin kete....aku undur dan trus bwk kereta dgn laju...."bwk pelan2 along"....ayah tegur aku...walau sesak nafas sempat ayah tegur aku jgn bwk laju2....mane tak aku bwk laju...korang kalo tgk situasi ayah aku...mesti korang pun bertukar jd pelumba F1...."astafirullahalazim....ashadualailahailallah waashaduanamuhamadarasulululah"....ayah aku mula mengucap....kecut perut aku bile dgr ayah aku mula mengucap...Ya Allah...panjangkan umur ayah ku...sembuhkan lah dia dari keuzurannya sekarang ini Ya Allah....ayah aku tiba2 menepuk tangan....nape ayah?......tangan ayah kebas....jawab ayah aku....aku pun pegang tangan nya....sejuk...trus aku memecut sedikit....Ya Allah..kenape rase jauh je perjalanan ke hospital ni....

tibe kat hospital...aku terus park betul2 depan emergency room....papah ayah aku ke dlm dan ckap pada MA yng bertugas....ayah saya sesak nafas encik!!....dgn cepat diorg trus papah dan baring kan ayah pada katil yg sedia ada....tenang encik...tarik nafas pelan2....jgn panik yek..sabar dan tenang....MA yg bertugas mula menenangkan ayah ku....adik...wat register dulu kat depan...bia ayah kamu rehat dulu ok....aku pun terus ke kaunter dan wat pendaftaran....aduss..kereta aku lupe nak park betul2...nyaris la takde ambulan nak lalu..kalo tak mesti kene maki nyee....sabor je laaa.....lepas park kete aku pun trus p ke dlm utk melihat ayah aku...bertanya pada MA tersebut.....jawapan die...ayah adik terlebih oksigen....hah!!?...terlebih oksigen...aku pun heran...blaja dulu manusia kan mmg bernafas guna oksigen....aku tanye lagi...selalu kadar yg perlu berapa encik?....jawapan die....patut manusia kene 96% hingga 95% oksigen dlm badan....ni ayah adik dah lebih...hampir mencecah 150%...jd paru-paru die lemas dgn oksigen berlebihan....fuh!!...nyaris la aku sempat bwk ayah ke hospital...ayah aku dirawat dan diberi rehat....aku pula termenung diluar sambil menelepon kawan2...dan juga msg pada si dia.....thanks awk...sbb call...hargai sgt walau awk baru je balik dari perjalanan yg jauh....

945am ayah aku diberi perlepasan oleh doctor yg baru je menjalankan tugas pagi tue....tapi kerisauan masih ade dlm hati ni...sbb muka ayah ku pucat....letih....aku pun memapah ayah ku ke kereta dan bwk blik....alhamdulilah ayah tgh berehat sekarang....moga ayah cepat sembuh...amin!!...insyallah...nnt nak bwk ayah p medical check up....Ya Allah....panjangkan umur ayah dan ibu ku...moga mereka sihat2....aku masih memerlukan kasih sayang meraka Ya Allah...amin!!!...

0 comments: