yeke?…melake???

Semalam dlm aku berehat sejam waktu bekerja…aku pergi ke kedai mak utk makan tengahari walau waktu dah menunjukkan pukul 3petang…aku mmg selalu mkn lewat petang…sambil berehat2 sambil duk tepi dapur….aku tanye pada mak aku?… “mak…tuk pandai bersilat tak?”….jawapan mak…”agaknye la…tapi tuk kamu dulu mmg terkenal kalo p mana2…ckp nama Kulup Cua’ mmg org kat sane kenal”…..huh…agak berbangga aku mendengar nye….hehe…aku tanye lagi….. “mak…atuk asal dari mane?…”  “setahu mak…nenek moyang atuk kamu asal dari melaka” …..jeng jeng jegggg!!…wow!…melaka?….sbb aku terase teruja bila mendengar melaka….sbb aku pernah bersembang2 dgn org lama di kg aku dulu…mengatakan bahawa ramai dari org asal dari kg mak aku dari melaka…ini kerana waktu Sultan Mudzaffar Shah bermudik ke Kuala Kangsar…ade org2 istana yg tinggal dan berkahwin di sini….tapi utk mendapatkan kesahihhan cerita tue…aku pun tak pasti sbb ini berkaitan dgn sejarah….hanya Allah sahaja yg mengetahui…

Aku sebenarnya tidak langsung mengenali atuk….kerana atuk telah pergi dulu semasa aku kecik….sama seperti atuk sebelah ayah aku…aku hanye mengetahui beliau dari mulut ayah..emak dan ayah2 saudara aku…..umm…kan best dapat berborak dgn atuk kalo balik kg…leh la skit2 mendengar pengalaman dan petua2 dari atuk….

sebelah ayah aku pula…atuk aku dulu nya naib kadi…jd sape2 nak kawin waktu tue kene la jumpe atuk aku…uhuhu….menarik bukan….haha…mmg menarik kalo dpt jumpe….tapi Allah lebih syg mereka…aku sebagai cucu sentiasa berdoa moga mereka di sana tenang bersama-sama org2 beriman….amin!….

0 comments: